NAUČNI ČASOPIS ZA TEORIJU I PRAKSU BIBLIOTEKARSTVA
eISSN 2217-5563 ISSN (Print) 2217-5555
 





Ćirilica Latinica English
 


Marina Neđić
Biblioteka grada Beograda, Beograd
marina.tutunovic@gmail.com

doi: 10.19090/cit.2025.46.11-23
Br. 46 (maj 2025), str. 11-23


Školske biblioteke na teritoriji Beograda
i inkluzivno obrazovanje: izazovi i mogućnosti
organizacije programa za sa smetnjama i invaliditetom


Sažetak

Rad se bavi aktuelnom temom obrazovnog sistema u Republici Srbiji – inkluzivnim obrazovanjem kojim se nastoji da sva deca budu uključena. Prema podacima Ministarstva prosvete 20.500 učenika pohađa nastavu po individualnom obrazovnom planu. Delatnost školskih biblioteka regulišu zakoni i propisi iz oblasti obrazovanja i bibliotekarstva. I jedni i drugi propisuju obezbeđivanje kvaliteta, ravnopravnosti i dostupnosti obrazovanja i slobodan pristup informacijama, ali neophodno je sagledati sve aspekte i pokazati koliko su inkluzivno obrazovanje i prateći programi zaista zaživeli u redovnim školama na teritoriji Beograda. Biblioteka grada Beograda obavlja ulogu matične nadležnosti i sprovodi nadzor nad stručnim radom i uslovima rada u 293 školske biblioteke na teritoriji Beograda. Iz Izveštaja o radu škola, Stručnih aktiva i priloga o aktivnostima školskih biblioteka i bibliotekara, koji se mogu naći na internet stranicama pojedinih škola, kao i na osnovu podataka prikupljenih od nadzorne ili stručne pomoći školskim bibliotekama, utvrđeno je da je veliki broj školskih biblioteka i bibliotekara pasivan u pripremi i realizaciji kulturno-obrazovne delatnosti i saradnji sa ustanovama iz okruženja. Glavni cilj školske biblioteke je pružanje podrške i pomoći korisnicima pri socijalizaciji i što boljem integrisanju u društvenu zajednicu, ali i da se kroz predstavljanje aktivnosti šira zajednica upozna sa potrebama učenika sa invaliditetom. Škole koje obrazuju učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom prepoznatljive su po kvalitetu svoje nastave i pružanju svih oblika podrške, a pokazuju i spremnost da sa kolegama iz redovnih škola podele svoja znanja i iskustva. U radu će biti istaknuti primeri dobre prakse u realizaciji inkluzivnih programa u redovnim školama na teritoriji Beograda i sagledana njihova saradnja.


Ključne reči:

inkluzija, školske biblioteke, učenici sa invaliditetom, inkluzivno obrazovanje, asistivne tehnologije


Primljeno: 3. februara 2025.
Ispravke rukopisa: 11. februara 2025.
Prihvaćeno za objavljivanje: 25. februara 2025.

Creative Commons License
Školske biblioteke na teritoriji Beograda i inkluzivno obrazovanje by Marina Neđić is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Preuzmi pun tekst