НАУЧНИ ЧАСОПИС ЗА ТЕОРИЈУ И ПРАКСУ БИБЛИОТЕКАРСТВА
eISSN 2217-5563 ISSN (Print) 2217-5555
 





Ћирилица Latinica English
 


Марина Неђић
Библиотека града Београда, Београд
marina.tutunovic@gmail.com

doi: 10.19090/cit.2025.46.11-23
Бр. 46 (мај 2025), стр. 11-23


Школске библиотеке на територији Београда
и инклузивно образовање: изазови и
могућности организације програма за ученике са сметњама и инвалидитетом


Сажетак

Рад се бави актуелном темом образовног система у Републици Србији – инклузивним образовањем којим се настоји да сва деца буду укључена. Према подацима Министарства просвете 20.500 ученика похађа наставу по индивидуалном образовном плану. Делатност школских библиотека регулишу закони и прописи из области образовања и библиотекарства. И једни и други прописују обезбеђивање квалитета, равноправности и доступности образовања и слободан приступ информацијама, али неопходно је сагледати све аспекте и показати колико су инклузивно образовање и пратећи програми заиста заживели у редовним школама на територији Београда. Библиотека града Београда обавља улогу матичне надлежности и спроводи надзор над стручним радом и условима рада у 293 школске библиотеке на територији Београда. Из Извештаја о раду школа, Стручних актива и прилога о активностима школских библиотека и библиотекара, који се могу наћи на интернет страницама појединих школа, као и на основу података прикупљених од надзорне или стручне помоћи школским библиотекама, утврђено је да је велики број школских библиотека и библиотекара пасиван у припреми и реализацији културно-образовне делатности и сарадњи са установама из окружења. Главни циљ школске библиотеке је пружање подршке и помоћи корисницима при социјализацији и што бољем интегрисању у друштвену заједницу, али и да се кроз представљање активности шира заједница упозна са потребама ученика са инвалидитетом. Школе које образују ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом препознатљиве су по квалитету своје наставе и пружању свих облика подршке, а показују и спремност да са колегама из редовних школа поделе своја знања и искуства. У раду ће бити истакнути примери добре праксе у реализацији инклузивних програма у редовним школама на територији Београда и сагледана њихова сарадња.


Кључне речи:

инклузија, школске библиотеке, ученици са инвалидитетом, инклузивно образовање, асистивне технологије


Примљено: 3. фебруара 2025.
Исправке рукописа: 11. фебруара 2025.
Прихваћено за објављивање: 25. фебруара 2025.

Creative Commons License
Школске библиотеке на територији Београда и инклузивно образовање by Марина Неђић is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Преузми пун текст